
Transport- og Tryghedsindekset
Baggrund for indekset
For at imødekomme et behov for at afdække et hidtil underbelyst område, startede Kræftens Bekæmpelse og Odense Kommune i 2014 en undersøgelse af skolebørns transportvaner. Formålet var at indsamle omfattende og valide data til en overkommelig pris og uden at belaste skolernes travle hverdag mere end højest nødvendigt. Intentionen var, at så mange kommuner som muligt på sigt ville benytte undersøgelsen. I 2016 blev undersøgelsen overdraget til TransportLaboratoriet Aps, som siden har drevet den med det samme formål. Undersøgelsen er sidenhen blevet suppleret med data omkring elevers oplevede tryghed på skolevejen og kaldes nu Transport- og Tryghedsundersøgelsen.
Dette indeks udgives på opfordring af talrige forespørgsler fra de deltagende kommuner om, at kunne sammenligne sig på tværs af kommunegrænser. Ambitionen er desuden at levere data, som kvit og frit kan benyttes og skabe fokus på sund, sikker og bæredygtig skoletransport samt skabe et grundlag for bedre beslutninger på transportområdet.
Siden 2024 bidrager ligeledes kommuner, som har fået foretaget en Skolevejsanalyse (en anden type undersøgelse) også med data til indekset, da der også her kortlægges tilsvarende data.
Hvordan er data indsamlet?
I de deltagende kommuner er samtlige kommunale skoler blevet besøgt af en dataindsamler, såfremt det har praktisk muligt. Private skoler og friskoler har været inviteret til deltagelse, men har ikke været pålagt at deltage. På hver deltagende skole, er én tilfældig udvalgt klasse fra hver årgang blevet besøgt, og denne repræsenterer således hele årgangen på skolen. Blandt de kommuner, som har valgt at få gennemført Transport- og Tryghedsundersøgelsen er mere end 90 % ud af samtlige skoler i kommunen blevet besøgt. Den grundige metode har desuden været udslagsgivende i en svarprocent i de besøgte klasser, der også gennemsnitligt været på over 90 %.
Indekset baseres på data fra de kommuner, som har fået gennemført undersøgelsen de seneste 5 år. Hvis en kommune har fået undersøgelsen gennemført flere gange, optræder kommunen med udelukkende med data fra den seneste undersøgelse.
Hvem bidrager med data?
Undersøgelsen er gennemført siden 2014 i følgende kommuner, hvoraf de kommuner, der indgår i indekset, er markeret med fed:
Albertslund, Allerød, Ballerup, Esbjerg, Favrskov, Fredensborg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Guldborgsund, Herlev, Horsens, Hørsholm, Kolding, København, Lolland, Lyngby-Taarbæk, Mariagerfjord, Nyborg, Odense, Ringsted, Roskilde, Rudersdal, Silkeborg, Sønderborg, Vejle, Aalborg og Aarhus. Vi er taknemmelige for alle kommuners bidrag til indekset.
De deltagende kommuner har gennemført Transport- og Tryghedsundersøgelsen med henblik på at følge udvikling, identificere potentielle indsatsområder samt generelt sikre et datadrevet beslutningsgrundlag for forbedringer af trafikale forhold og for at målrette kampagner. Undersøgelsen giver mulighed for at bidrage til sundhedsfremme, tryghed på cykelstierne og i trafikknuder omkring skoler, reduktion af trafiktrængsel, CO2 og partikeludledning.
Transport- og Tryghedsindekset for 2025
Det første indeks blev udgivet i september 2018. Den seneste version fra 2024 er tilgængelig herunder (senest opdateret med undersøgelser i foråret 2025). God fornøjelse!
