Transport- og Tryghedsundersøgelsen

Transport- og Tryghedsundersøgelsen er den samlede betegnelse for en række undersøgelser, der er fokuseret på at skabe de bedste data for transportadfærd på skoler, daginstitutioner og ungdomsuddannelser.

 

Tællinger og spørgeskemaer

Metoden til at foretage tællinger, er tilpasset gennem 67 gennemførte undersøgelser i 27 forskellige kommuner. Undersøgelsen kortlægger 3 ting: Elevers transportform, hjelmbrug og én til tryghed på ruten.

Det er muligt at supplere TTU på skoler og daginstitutioner med et spørgeskema til forældrene, som kortlægger deres transportmæssige udfordringer/barrierer. Dette giver undersøgelsen et lag af subjektiv information, som er med til at skabe et helhedsbillede af transporten omkring skolen/institutionen.

Hvordan foregår dataindsamling?
Plug and play

Så snart vi har modtaget de relevante oplysninger fra jer, tager vi over på undersøgelsen og klarer resten. Du modtager en afrapportering som er let at omsætte til praksis.

TTU på skoler

Undersøgelsen anvender manuel optælling af skoleelevers transportadfærd, og giver derfor en præcis og valid kortlægning af transportadfærden i den enkelte kommune.

Transportlabs dataindsamlere besøger samtlige skoler/institutioner i kommunen. På skoler besøges én klasse pr. klassetrin, så resultaterne kan skaleres op til at repræsentere hele skolen og kommunen. De fleste kommuner tilbyder også private- og friskoler at deltage.

På ungdomsuddannelser besøges et bredere udsnit af klasser, så hele skolen repræsenteres. Dette fastlægges sammen med os i planlægningsfasen af undersøgelsen.

På daginstitutioner foretages undersøgelsen i løbet af ankomsttiden om morgenen, hvor samtlige forældre kortvarigt udspørges omkring transporten på den pågældende morgen.

Skolen/institutionen er på forhånd blevet orienteret om, at det er vigtigt, at der ikke bliver gjort noget i dagene op til, som kan påvirke elevernes transportadfærd. Dataindsamlerne bruger ca. 5-10 min. pr. klasse i alt. Dataindsamleren kan typisk nå 3-4 klasser pr. lektion og i løbet af ca. 3 lektioner kan der således besøges 10 klassetrin.

Dataindsamleren noterer resultaterne i et digitalt spørgeskema, som løbende validerer og uploader resultaterne til Transportlabs server i løbet af optællingen.

TTU på daginstitutioner

Undersøgelsen kortlægger de samme tre parametre (transport, hjelmbrug og tryghed) som de øvrige TTU'er, men er tilpasset specielt til daginstitutionerne, hvor forældrene afleverer og henter deres børn morgen og eftermiddag.

Ligesom TTU på skoler kan denne undersøgelse suppleres af et spørgeskema til forældrene, som kortlægger barrierer for grøn og aktiv transport for turen i trafikken.

TTU på ungdomsuddannelser

Der er de seneste år opstået stigende trafikale udfordringer omkring ungdomsuddannelser, ligesom parkeringspladserne ofte er mere end fyldte. Det kan mærkes i nærområdet.

Alle styrkerne ved Transport- og Tryghedsundersøgelsen for skoler er overført til denne undersøgelse for ungdomsuddannelserne. Udover at kortlægge transportform til skole, cykelhjelmsbrug og den oplevede tryghed på skolevejen på uddannelsernes forskellige klasser, er der ydermere tilføjet muligheden for at inddele samtlige analyser på afstand til uddannelsen. Bilbrug blandt eleverne bliver ligeledes kortlagt.

Undersøgelsen gennemføres som klassetællinger (ca. 10 minutter i hver klasse) og bliver typisk suppleret med et spørgeskema, som sendes til eleverne på dagen for tællingerne.

 

Hvilke kommuner har tidligere fået lavet undersøgelsen?

Før TTU fandtes der ingen nationale data, der beskrev skoleelevers transportadfærd. Til dags dato er undersøgelsen blevet gennemført i 27 forskellige kommuner fordelt over hele landet:

  • Albertslund
  • Ballerup
  • Esbjerg
  • Favrskov
  • Fredensborg
  • Furesø
  • Gentofte
  • Gladsaxe
  • Guldborgsund
  • Herlev
  • Horsens
  • Hørsholm
  • Kolding
  • København
  • Lolland
  • Lyngby-Taarbæk
  • Mariagerfjord
  • Nyborg
  • Odense
  • Ringsted
  • Roskilde
  • Rudersdal
  • Silkeborg
  • Sønderborg
  • Vejle
  • Aalborg
  • Aarhus

I de fleste tilfælde har kommunerne fået foretaget undersøgelsen mere end én gang.

Hvad koster undersøgelsen? 

Prisen udregnes med udgangspunkt i en grundpris for kommunen, som er baseret på antallet af skoler/institutioner i kommunen. Dertil kommer et beløb pr. skole til aflønningen af dataindsamlerne. Kontakt os for at høre mere om prisen for jeres kommune.

Skoleundersøgelse

I foråret 2025 gennemførte Transportlab en Transport- og tryghedsundersøgelse på samtlige skoler i Aalborg Kommune.

Baggrundspopulationen var 13.865 elever og 90,4% af den tilfældigt udvalgte og repræsentative stikprøve indgik i undersøgelsen.

 

TTU på ungdomsuddannelser

I efteråret 2025 gennemførte Transportlab en kortægning på gymnasierne i Gentofte Kommune.

Undersøgelsen havde særligt fokus på samkørsel, tryghed samt potentialer og barrierer if. offentlig-, aktiv-, og klimavenlig transport.

Vi har gennem flere år i Aalborg Kommune brugt Transportlab til at lave transportvaneundersøgelser på vores skoler. Det er en omfattende undersøgelse, hvor vi får en viden om bl.a. hvor stor en andel af eleverne der transporterer sig aktivt til skole og om de føler sig trygge på skolevejen. Vi bruger disse data i forbindelse med vores arbejde med skoleveje og adfærdsændringer. Det er et rigtigt fint redskab til at følge udviklingen af elevernes transport til og fra skole. Vi har i alle årene været godt tilfreds med vores samarbejde med Transportlab som yder en professionel rådgivning og grundigt arbejde, som vi varmt kan anbefale andre at bruge.

Anne Mette Papendick Andersen, Landskab- Mobilitet og Klimaplanlægning, Aalborg Kommune