TRAFIKSIKKERHED

Hver trafikulykke er én for meget. Investeringer i trafiksikkerhed redder menneskeliv og sparer kommunen for en lang række udgifter i forbindelse med ulykkerne.

Trafikulykker koster det offentlige dyrt

Trafikuheld og særligt personskadeuheld påvirker de involverede og deres familier, men koster også det offentlige dyrt.

Hovedparten af personskaderne er mindre alvorlige, og medfører derfor begrænsede omkostninger. Til gengæld betyder nogle få, men alvorlige trafikulykker store omkostninger for det offentlige i form af indlæggelse, operation, pleje og overførselsindkomster.

Omtrent to tredjedele af udgifterne til personskader belaster den kommunale økonomi i form af fx:

  • sygedagpenge
  • kontanthjælp
  • A-dagpenge
  • førtidspension
  • revalidering
  • beskæftigelsestilbud, hjemmehjælp, hjælpemidler, boligtilpasning og tilskud til befordring.

Pas bedre på de bløde trafikanter

Antallet af tilskadekomne og dræbte bilister er faldet markant siden 2016, men det samme gør sig ikke gældende for de bløde trafikanter, hvilket til dels skyldes en stor stigning i antallet af ulykker på el-cykler.

Tendensen er tydelig - uanset om man tager udgangspunkt i politi- eller skadestueregistrerede færdselsuheld.

Personskader v. færselsuheld 2013-2023

Kilde: DST, MOERKE. 2019 mangler pga. overgangen til LPR3.
Bløde trafikanter = Knallert-30, Cykel, El-cykel, Fodgænger

Af ovenstående fremgår det, at antallet af personskader er faldet markant blandt bilister, mens niveauet af personskader blandt bløde trafikanter er nogenlunde konstant.

Det skal desuden bemærkes, at antallet af politiregistrerede personskader blandt bløde trafikanter i samme periode årligt udgør ca. 1.500, svarende til omkring 8 % af antallet af skadestueregistreringer. Dette vidner om et betydeligt mørketal i politiets data. Et komplet billede vil kræve en kortlægning baseret på datakilder, som også  inkluderer mindre uheld og nærved-uheld, der hverken indgår i politi- eller skadestueregistreringer.

 

Betydningen af viden og data

Lokale indsigter og afsæt i egne data øger ejerskab og gør det muligt at forebygge ulykker og adressere specifikke bekymringer.

En effektiv indsats for trafiksikkerhed kræver et solidt vidensgrundlag. Når vi kender trafikanternes adfærd, oplevelser og udfordringer, kan man målrette investeringer og indsatser der, hvor behovet er størst. Det handler både om at reducere ulykker, forbedre infrastrukturen og styrke borgernes oplevelse af tryghed.

 

Sådan kan vi hjælpe jer

Vi hjælper kommuner med at opbygge et stærkt beslutningsgrundlag gennem forskellige typer undersøgelser og analyser, blandt andet:

  • Kortbaserede spørgeskemaer, hvor borgerne kan markere konkrete steder eller ruter på et kort.
  • Digitale spørgeskemaundersøgelser for at afdække oplevelser og behov.
  • Interviews og fokusgrupper med særligt udvalgte målgrupper.
  • Observationer og tællinger af trafikanter for at dokumentere faktisk adfærd.
  • Registeranalyser, som kan afdække mønstre i ulykker og trafikadfærd – fx sortpletanalyser, der identificerer strækninger eller kryds med særligt høj ulykkesrisiko.

Ved at kombinere metoder kan vi give et nuanceret og handlingsorienteret billede af trafiksikkerheden. Det giver jer mulighed for at:

  • Identificere og prioritere indsatsområder.
  • Forbedre forholdene for de mest sårbare trafikanter.
  • Dokumentere effekten af jeres tiltag.
  • Skabe øget borgerinddragelse og legitimitet omkring beslutningerne.
  • Få trafikanternes egne konkrete forslag til tiltag, der kan fremme trafiksikkerheden.

Skolevejsanalyse

I efteråret 2024 gennemførte Transportlab en Skolevejsanalyse på samtlige skoler i Allerød Kommune. På tværs af både kommunal og privatskoler kunne vi med en svarprocent på 73, levere et særdeles tilfredsstillende og repræsentativt resultat, som kommunen kunne anvende aktivt i deres arbejde med sikre skoleveje. 

 

 

“Databehandling og udarbejdelse af rapporter har været meget kompetent udført. Metoden har sikret en meget høj svarprocent og vi har fået et produkt, som i høj grad kan anvendes til kommunens videre arbejde med skolevejene.”
Maria Pedersen, Allerød Kommune

Trafiksikkerhedsanalyse

Middelfart Kommune ønskede at sætte fokus på et udvalgt område, for at undersøge borgernes oplevede trafiksikkerhed i dybden. Igennem et kortbaseret spørgeskema, fik bosatte og arbejdende borgere indenfor området mulighed for at markere og vurdere anvendte ruter med forskellige transportformer. 

 

 

”Transportlab har på vegne af kommunen udviklet en Trafiksikkerhedsanalyse, som har til formål at afdække trafiksikkerheden i et udvalgt geografisk område. Transportlab har været særdeles lydhør ift. kommunens ønsker til undersøgelsen og har leveret værdifuld metodisk rådgivning.”

Kristina Koch, Klima-, Teknik- og Miljøforvaltningen, Middelfart Kommune